Can I ask you something I've always wanted to ask the real batman?


torsdag 21. juni 2012

You wouldn't steal a car

Nedlasting – piratvirksomhet. Fryktelige greier.

 Jeg er en nedlaster. Jeg innrømmer det! Mitt navn er Ugla og jeg laster ned saker og ting. Men jeg har ikke så svart samvittighet. Jeg skal ikke komme med leksa om at vi trenger noe tilsvarende Nettflix i Norge. (Men jo, vi gjør det!). Og ja, jeg ville vært flittig bruker. Men min nedlasting kan tilsvare andres kanalswitching. Er det noe jeg liker og vil ha, da vil jeg ha det i en skinnende boks. Aller helst på Blue Ray. Vi har faktisk extended edition LOTR på både DVD og Blue Ray, i pene samlebokser. Men jeg lasta ned ene filmen en dag også, når jeg kjeda meg og var hjemme hos mine foreldre. (...egentlig sier det mer om hvor nerdete det går an å bli enn forbruk vs piratkopiering, men nok om LOTR).

Hadde ikke nedlasting vært så lettvint, så hadde jeg trolig aldri sett Buffy the Vampire Slayer – fra begynnelse til ende. Den serien ble sett på med halvt øye på ene skjermen, mens jeg forsøkte å nå beryktede gold cap i World of Warcraft på hovedskjermen. Uten gratis nedlasting så hadde jeg satt meg i stua med laptop på fanget og maraton av Mythbustersrepriser på Discovery istedet. Jeg ville ikke kjøpt den serien på DVD, for å si det sånn.

Jeg har gått på kino 6 ganger hittil i 2012. Jeg har aldri lastet ned så mye som jeg gjør nå, med store harddisker og rimelig heftig fart på linja. Og jeg har aldri gått mer på kino. Jeg har aldri skaffet så mange kjøpefilmer. For min egen del, så har nedlasting kun drept min filmleie. Jeg har ikke leid film på snart åtte år. Om vi da ikke regner med per-per-view filmen vi bestilte på bryllupsreisen og så en raspende festlig animert film om ugler.

 (Ugler er tøffe dyr).

Jeg bruker bare mer og mer penger på denne bransjen som jeg stjeler fra. Faktisk, øker det proposjonalt med nedlastingen.Jeg tviler ikke på at underholdningsbudsjettet på musikk, film (ikke medregnet spill!) trekker glatte 600-700 kroner i måneden. Kinopopcorn medregnet. Kanskje også mer, jeg må snakke med uglemannen om det.

Andre som taper mine penger på min nedlasting (og tilhørende hang til å kjøpe mine favoritter i alle utgaver og eksemplarer) – er annonsørene på TV. Død over de reklamepausene. Jøss, dette blir tidenes mest usammenhengende innlegg. Jeg har solstikk, ok? Jeg hadde tenkt å vinkle dette på økonomien. For jeg sitter nemlig å funderer på hvor våre penger forsvinner, innså hvor mye som ble brukt på underholdning og begynte å tenke litt over det forbruket – og at min nedlastingsvane IKKE styres av økonomi. Det er kun og blott tilgjengelighet.

Med dét i tankene, så må jeg bare sukke tungt og forsøke å finne en annen post på budsjettet som kan slankes. Litt mer tall kommer etterhvert, må bare samle det på et fornuftig vis.

1 kommentar:

  1. Det du skriver virker helt legitimt - for deg. Det er imidlertid mange som laster ned som et alternativ til å kjøpe, så hva med dem? Hva om deres forbruk går nedover?

    Statistikken er helt klar: Kinobesøk holder seg stabilt. Teorien er at folk går på kino for å gjøre noe mer enn å bare se en film, det er en opplevelse.

    Der nedlastingen virkelig har gjort innhugg er som du selv er inne på, leiefilm, men DVD-markedet er totalt knust i USA, og på vei rett i kjelleren i Norge og alle andre vestlige land. Dette er selvsagt fordi større båndbredde blir mer og mer vanlig i vestlige land, og "folk flest" får muligheten til å laste ned.

    Her kan jo filmbransjen prøve å lære litt av musikkbransjen, som såg at de måtte gjøre noe. Hvem laster vel ned ulovlig musikk lenger når vi har spotify og iTunes? Hvorfor har vi ikke fått fungerende alternativer allerede til film når vi ser hvor lett det er?

    Det er fordi folka i filmbransjen er en gjeng 50+ gamle hvite menn som ikke forstår forbrukerne og at vi vil konsumere varene vi kjøper på våre premisser, og hvis vi ikke får det slik vi vil, så tar vi det. Jeg har selv vært på presentasjoner med disse mennene hvor de snakker om fremtidens filmmarked, og de presenterer ved hjelp av lysbilde på overhead. Bransjen er større, tyngre og mer kompleks.

    Hva er løsningen? Laste ned ulovlig? Njaa... da er det jo et rent tap for alle, til og med de som lager film. Hva med å bruke de lovlige tjenestene som finnes? Nei de er ikke gode nok enda, og de har ikke stor nok katalog, men de har i det minste investert. Selv bruker jeg Apple-TV med amerikansk iTunes-konto for å få tilgang til mest mulig. Jeg tror på å belønne de som prøver å få det til, for dersom noen ser at Apple eller Netflix tar hele markedet, så vil ting skje fortere enn om man bare laster ned ulovlig fordi det synliggjør at folk er villige til å betale bare de får varen slik de vil ha den, nedlastbar.

    SvarSlett

Jeg er tilhenger av at folk skal kunne poste anonymt. I enkelte perioder så skrur jeg av denne muligheten, da jeg ikke har tid/nettilgang til å følge med jevnlig.

Beklager dette
- Ugla